Producten

KleuterLab Toolkit is binnen!

Zit je al maanden te wachten op de toolkit?
Wil je je groep omtoveren in een speelse expeditie in onderzoekend leren?
Ga dan snel naar onze webwinkel!

Wil je eerst meer informatie?

Lees dan op je gemak eerst dit. Wie weet gaat ook jouw groep binnenkort een mooie expeditie beginnen met KleuterLab:

KleuterLab is ontwikkeld om leerlingen spelenderwijs uit te dagen in de onderbouw. Problemen voor te leggen waar ze zelf een oplossing voor mogen bedenken en maken. Leren vanuit het kind te stimuleren. Aansturen op autonomie en 21e eeuwse vaardigheden.

“Want spelen is de hoogste vorm van onderzoek”
(bron: Einstein)

50 Thematische onderzoekskaarten

KleuterLab bestaat uit 50 onderzoekskaarten. Iedere kaart start met een introductie: een verhaal, eindigend op een probleem. Een probleem waar kinderen dolgraag een oplossing voor willen zoeken.

Want wie wil er nou niet een egel helpen met een goed verstopt, stevig holletje voor zijn winterslaap? Of de oma van Roodkapje, om te zorgen dat er geen wolven meer komen?

De kaarten zijn gekoppeld aan tien veel voorkomende thema’s. Door een wending aan het introductieverhaal te geven, kunnen de kaarten uiteraard breder ingezet worden.

Zoek je onderzoekskaarten voor een ander thema? Ik ontwikkel ze graag voor je of help je met het zelf ontwikkelen van verrijkend kleutermateriaal.

Opbouw onderzoek

Alle kaarten hebben een vaste opbouw. Hiervoor is de cyclus van onderzoekend leren gebruikt. Per onderzoeksfase staan stimulerende denkvragen geformuleerd. Ook is er een handig boodschappenlijstje ter voorbereiding. Je hoeft in de meeste gevallen alleen je container open te trekken en de bodem van het magazijn af te speuren.

Duur van een onderzoek

Iedere kaart biedt een spelaanleiding. Afhankelijk van de betrokkenheid, de spelimpulsen en begeleiding die geboden wordt kan er met een kaart tussen de 1 uur en 2 weken gespeeld worden.

Leerkracht als coach

De leerkracht krijgt een heerlijke rol in dit verhaal. Jouw opdracht is om je handen op je rug te houden en een rol ducktape op je mond te plakken. De tape mag er alleen af voor Diepere Denkvragen. En die staan heel makkelijk al voor je geformuleerd op iedere kaart. Lekker toch!

Je begeleidt door vragen te stellen, kleine speelimpulsen te bieden (zorg dat de betrokkenheid hoog blijft) en coachend te begeleiden. Gewoon in je eigen groep.

Onderzoek kan makkelijk plaatsvinden in je speelhoek of op het plein tijdens buitenspel.

Als een project dreigt vast te lopen neem je het stuur niet over, maar stel je vragen om het kind zelf keuzes te laten maken. Loslaten in nabijheid en ruimte bieden!

Visie

KleuterLab is een speelse tegenhanger van het inputleren. In het onderwijs gaan we er nog steeds vaak vanuit dat leren plaatsvindt middels instructie. Uiteraard is dit van belang voor kennisoverdracht, maar wetenschappelijk is allang bewezen dat kinderen (en volwassenen) het meest leren van uitdagende opdrachten (70%), van stimulerende samenwerking (20%) en het minst van instructie (10%).
Ik heb er daarom voor gekozen om de kaarten instructieloos te maken. Alleen een verhaal, een introductie, die je als leerkracht lekker enthousiast of spannend kunt voorlezen.

De kracht van het leren zit hem in het opdoen van ervaringen en de ontwikkeling van stevige vaardigheden. Vaardigheden die kinderen nodig hebben om zelfredzaam en autonoom op te groeien. KleuterLab stimuleert het kritisch denken, probleemoplossend vermogen en creatief denken.


Pilot

In 2015 en 2016 zijn tientallen onderzoekskaarten ontwikkeld en getest op diverse basisscholen in een pilot. Op basis van de feedback van kleuterleerkrachten zijn de kaarten aangepast en doorontwikkeld.

Leerkrachten gaven gedurende de pilots aan dat ze vrije keuze wilden in het aanbieden aan de hele groep of een subgroep. Beide is mogelijk. Uiteraard lopen de ontwikkelingsniveaus en verwerkingsvoorkeuren van de kleuters ver uiteen. Veelal werd er gekozen voor een diverse verwerking.

Hele groep of subgroep

Bied de introductie aan aan de hele groep, maar laat niet iedereen verplicht meedoen met de verwerking:

  • Kleuters die verrijking nodig hebben vallen direct op tijdens de introductie. Glimmende ogen en hoge betrokkenheid. Sommige kinderen zijn stille denkers, betrek hen er zeker ook bij!
  • Niet alle kinderen willen onderzoekend aan de slag. Zij zijn mogelijk qua breinontwikkeling of interesse niet toe aan deze hogere orde denkvragen. Laat hen lekker verwerken op eigen wijze.

Wil je hulp en praktische tips bij de invoering van KleuterLab op je school? Neem gerust contact met me op. Er zijn volop mogelijkheden!