Workshops

Aanbod

Wil je een workshop op jouw locatie of event?
Voor meer informatie, het vastleggen van een datum en onze prijzen, neem gerust contact op: info@kleuter-lab.nl

We rijden door het hele land om scholen en organisaties te inspireren en startklaar te maken om te werken met de toolkit KleuterLab. Ben je nog niet in het bezit van de toolkit en wil je enkel inspiratie over onderzoekend en ontwerpend leren met kleuters? Geen probleem. Ook dat doen we graag!

Wil je als individu je verdiepen in KleuterLab?
Houdt dan onze Facebookpagina in de gaten voor open workshops in 2018!

Inspiratieworkshop Onderzoekend en Ontdekkend Leren
(bijeenkomst 1 – 1,5 uur uur)

  • Theoretische onderbouwing onderzoekend en ontwerpend leren
  • Visie op verrijking bij kleuters (op verzoek peuters en groep 3/4)
  • Breinontwikkeling kleuters
  • Lekker praktisch aan de slag met KleuterLab: verwondering en onderzoek
  • Diepere Denkvragen
  • Begeleiden van onderzoek in je klas

Basisworkshop Onderzoekend en Ontdekkend Leren
(bijeenkomst 2 of 3 uur)

  • Theoretische onderbouwing onderzoekend en ontwerpend leren
  • Visie op verrijking bij kleuters (op verzoek peuters en groep 3/4)
  • Breinontwikkeling kleuters
  • Lekker praktisch aan de slag met KleuterLab: verwondering en onderzoek
  • Oefenen en reflectie op het stellen van Diepere Denkvragen
  • Oefenen en reflectie op begeleiden van onderzoek in je klas
  • Organiseren van onderzoek in je klas: materialen & organisatie
  • Plannen van een onderzoeksthema: direct toepasbaar
  • … op verzoek van scholen passen wij de inhoud graag aan!

 

Tijdens deze praktische workshops bijeenkomsten wordt de basis besproken van ontdekkend en onderzoekend leren (OOL) bij peuters en kleuters. Leerkrachten krijgen naast de theoretische basis veel praktijkvoorbeelden en oefening om direct aan de slag te kunnen in hun eigen groep.

De inhoud is gericht op:

  • ruimte voor lerend spelen
  • uitdagend onderwijs vanuit betekenisvolle thema’s
  • activeren van het probleemoplossend denkvermogen van het jonge kind
  • vergroten van autonomie en zelfsturing
  • ontwikkelingsgericht werken met leergesprekken
  • grip op ‘opbrengsten’

 

Beeldcoaching
(individuele trajecten en cinemasessies met groepen)

Middels korte videobeelden uit de eigen groep wordt gekeken naar de betrokkenheid van een groep of individueel kind. Videobeelden zijn een krachtig middel om patronen te herkennen. Veelal leiden ze tot reflectie en interventies.

Beeldcoaching kan ingezet worden voor persoonlijke ontwikkeling.

Daarnaast is er een mogelijkheid tot cinemasessies, waarbij beelden groepsgewijs bekeken worden aan de hand van een thema.

 

Teamtraject Onderzoekend onderwijs & ontwerpen
(meerdere bijeenkomsten van 90 minuten)

Gedurende deze bijeekomsten worden de handen uit de mouwen gestoken.

  • Hoe verrijk je je spel in de klas?
  • Wat is een pakkende en effectieve introductie?
  • Welke vragen ga je stellen en hoe beweeg je je door de groep?
  • Hoe verschuif je het leren van consumeren naar activeren?
  • Hoe bouw je een boeiend ‘kleuterlab’?

 

Onderzoekend Leren in de middenbouw, bovenbouw en het VO

Hé, dat hoort hier toch niet thuis?
Oh jawel! Zeker in het VO is het van groot belang om jongeren te blijven uitdagen. Ook voor hen geldt dat inputleren pas ‘indaalt’ als er uitdagende praktische verwerking aan gekoppeld wordt.

Wij dagen je uit om hiermee aan de slag te gaan!